Inspektionsinsats visar på brister i samband med lastning och lossning

Lastning och lossning är riskfyllda arbetsmoment som kan leda till allvarliga olyckor inom branscherna transport och bygg. Arbetsmiljöverket har genomfört en inspektionsinsats av 400 åkerier och andra transportföretag som levererar material till byggarbetsplatser. Vi ser att många av dem brister i sitt systematiska arbetsmiljöarbete och saknar en tillräckligt god säkerhetskultur för att förebygga olycksrisker.

En lastbil med betongblock på en byggarbetsplats.
Vid inspektionerna har vi fört en dialog med arbetsgivare och skyddsombud om vad en god säkerhetskultur innebär: att alla på arbetsplatsen är medvetna om, har kunskap om och viljan att minska riskerna i arbetsmiljön.

Transport och bygg är två av Sveriges mest olycksdrabbade branscher. I våra egna analyser av dödsolyckor på den svenska arbetsmarknaden har vi tidigare sett att många händelser med dödlig utgång kan kopplas till lastning och lossning av gods. Arbetsmiljöverket har mellan september 2022 och december 2023 genomfört 630 inspektioner på 400 åkerier och andra transportföretag som lastar, lossar och transporterar gods till byggarbetsplatser. Syftet har varit att öka efterlevnaden av reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete och att bidra till en god säkerhetskultur.

− Det är viktigt att lastning, lossning och transporter på byggarbetsplatser kan utföras på ett säkert sätt så att det går att förebygga olyckor och ohälsa. Vid vår tillsyn har det framkommit att många arbetsgivare brister i sitt systematiska arbetsmiljöarbete och att de saknar en tillräckligt god säkerhetskultur för att förebygga olycksrisker, säger Denisa Samuelsson, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.

Totalt 700 krav på åtgärder

I samband med lastning, lossning och transport av gods till byggarbetsplatser kan arbetstagare till exempel bli klämda, få gods över sig eller falla från fordonet. Fel val av fordon, felaktiga lastsäkringar eller brister vid lossningsplatser ökar risken för sådana olyckor. Ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete bidrar till att lastning, lossning och transporter på byggarbetsplatser kan utföras på ett säkert sätt och att risken för olyckor och ohälsa förebyggs.

Tre av fyra inspektioner under inspektionsinsatsen har lett till att arbetsgivaren har fått ett inspektionsmeddelande med krav på arbetsmiljöåtgärder. Totalt har vi ställt 700 krav på åtgärder, varav de flesta hänvisar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete. De vanligast ställda kraven handlar om otillräckliga undersökningar och riskbedömningar (23 procent av kraven), otillräckliga rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete (18 procent) samt otillräckliga åtgärder och handlingsplaner (14 procent).

− Det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön. Brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet visar att arbetsgivarna inte har en tillräcklig struktur för att förebygga risker som kan leda till att arbetstagarna blir sjuka, skadas eller dör av arbetet, säger Denisa Samuelsson.

Ensamarbete vanligt vid lossning

Arbetsgivarna behöver planera inför lastning och lossning och till exempel säkerställa att det finns ändamålsenliga platser att lasta och lossa på. För att detta ska vara möjligt måste arbetsgivarna föra en kontinuerlig dialog med de olika entreprenörerna och byggarbetsmiljösamordnare på byggarbetsplatserna. Arbetsgivarna behöver även se till att deras arbetstagare får nödvändig information som rör kommande arbetsmoment innan de utförs.

Vid inspektionerna har det bland annat framkommit att ensamarbete är vanligt i samband med lossning, vilket kan försvåra säkerheten. I andra fall finns det tvärtom många aktörer på plats samtidigt. Vid dessa tillfällen är det viktigt att samordningen fungerar. Det har dock framkommit att företag som kör transporter åt större företag ofta förlitar sig på de större företagens riskbedömningar och därför inte göra några egna. Arbetsgivare nämner även att språkbarriärer kan vara ett problem i samband med lastning och lossning.

Vad innebär god säkerhetskultur?

Vid inspektionerna har vi även fört en dialog med arbetsgivare och skyddsombud om vad en god säkerhetskultur innebär: att alla på arbetsplatsen är medvetna om, har kunskap om och viljan att minska riskerna i arbetsmiljön. Ett systematiskt arbetsmiljöarbete är en förutsättning för att uppnå detta.

− Genom att regelbundet undersöka, riskbedöma och åtgärda riskerna tillsammans med arbetstagare och skyddsombud bedriver arbetsgivare grunderna i ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det kan i sin tur bidra till en bättre säkerhetskultur, säger Denisa Samuelsson.

Vid våra uppföljningar har vi sett att arbetsgivarna som vi inspekterat har åtgärdat de brister som vi har ställt krav på och att det systematiska arbetsmiljöarbetet därmed har förbättrats. Våra inspektioner har ökat arbetsgivarnas förutsättningar att förebygga olyckor ute på arbetsplatserna.

Inspektionsinsatsen av åkerier och andra transportföretag är den första delen av två inom vårt projekt ”Systematiskt arbetsmiljöarbete och säkerhetskultur inom byggsektorn”. Den andra delen pågår just nu och fokuserar på de aktörer som ansvarar för att lastnings- och lossningsplatser på byggarbetsplatser samt transportvägar till dessa är säkra – till exempel byggherrar och byggarbetsmiljösamordnare.

Länkar

Vår aktivitetsrapport "Systematiskt arbetsmiljöarbete och säkerhetskultur inom byggsektorn, del 1"

En introduktion i säkerhetskultur – ett samspel mellan människor och riskstyrning