Regler för en bra arbetsmiljö

Bild på föreskrifter, även kallad AFS

Det finns en lag som talar om hur din arbetsmiljö ska vara.
Det finns också en lag som talar om vilka tider du får arbeta
och när du får vara ledig.

Här kan du läsa mer om de lagarna:

Arbetsmiljölagen

I arbetsmiljölagen står det viktigaste om arbetsmiljön.
Arbetsmiljölagen har funnits sedan den 1 juli 1978.
Regeringen har bestämt att vi på Arbetsmiljöverket ska ta fram regler
som mer i detalj än lagen talar om vad som gäller i olika typer av jobb.
Dessa regler heter AFS som betyder
Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Du som vill läsa AFS kan klicka på länken nedan.

Länk till AFS

Arbetsmiljölagen, riksdagens webbplats, öppnas i nytt fönster

Arbetstidslagen 

I arbetstidslagen står vilka tider du får arbeta och när du ska vara ledig.
Arbetstidslagen har funnits sedan 1983.

Arbetstidslagen, riksdagens webbplats, öppnas i nytt fönster

Lag om husligt arbete

Lagen gäller dig som arbetar med barn och hushåll i en familj.
Lagen gäller också för dig som är personlig assistent.
Men lagen gäller inte dig som ingår i familjen.

Lagen om arbetstid med mera i husligt arbete

Senast uppdaterad 2023-10-16